To ukers sykkelferie i Danmark;o)

Sykkelruta vår;o)

Tilsammen ble det ca 480 km.

Søndag 2. august tok vi båten fra Oslo til Fredrikshavn og ankom et regntungt Danmark kl 07:30. Vi startet dagen med en deilig frokostbuffé på Moby Dick, den orket vi nemlig ikke å stå opp for å spise på båten. Vi hadde laget en noenlunde rute på hvor vi skulle sykle, og startet ambisiøst på sykkelrute 5 rett sør. Været lettet etterhvert og vi måtte skrelle av oss litt tøy, dette ble starten på mange, mange solrike dager.

I planleggingsfasen hadde vi sett på muligheter til å få med oss flest «overnatning i det fri» – plasser. Det passet ikkealltid inn i ruta, og da ble det overnatting på campingplass eller Vandrerhjem.

En overnatting fant vi rett sør for Egense, en nydelig plass helt ute ved havet. I løpet av kvelden fikk vi selskap av et par fra Hamburg. Sykkelturen fortsatte til Hadsund på sykkelrute 5, der svingte vi av på lokal sykkelrute 32 innover Mariagerfjorden. Og de som påstår at Danmark er flatt kan prøve denne ruten;o)

Dagen etter fortsatte vi på sykkelrute 3 opp mot Aalborg og små stopp underveis på nydelige rasteplasser hørte med. Etter litt turisttilværelse i Aalborg tok vi sykkelrute 52 utover mot vestkysten. Sykkelruta endte nesten ute ved Rødhus Klit (som er et lite sted med feriesenter og campingplass) , vi fortsatte opp mot Blokhus. Fra Blokhus til Løkken går sykkelrute 1 på stranden. Det hadde regnet litt om nettene de siste dagene og sanden var våååt. Men vi ville prøve;o) Det var evt flere steder vi kunne rømme opp på asfaltert vei. Det føltes som en evighet å sykle. Ganske så likt landskap hele veien, bare avbrutt av en elv som skulle krysses i ny og ne. Men, vi kom fram…

Etter å ha passert både Løkken, Lønstrup og Nørre Lyngby kom vi til en plass (veldig bortgjemt) som var utolig fin. Der var det til og med netting på gapahuken. Standarden på plassene kan variere veldig og vi ble ekstra glade når vi kom til slike plasser som det her.

Dagen etter syklet vi mot Hirthals og på veien stoppet vi ved Rubjerg Knude som er nok et bevis på sandflukten på Vestkysten.

Før og nå…

Vi tenkte vi skulle ta inn på Vandrerhjemmet i Hirtshals for å få en natt i seng, men der var det fullt. Istedenfor så vi oss om etter en privat innkvartering, som det er mye av i Danmark. Vi fikk rom hos et ektepar i sentrum hvor det både var billigere og hyggeligere enn på Vandrerhjemmet. Dagen etter tok vi oss en tur på Ocenariet. Der var det greit, men lite spennede:(

Langs vestkysten er det ofte mange lekre sykkelveier, som går nesten langs med sjøen. Vi stoppet her på en av de mange nydelige rasteplassene og ruslet opp sanddynen og fikk kjempeutsikt.

Et av våre mål for for turen var å overnatte på en plass vi har vært på før som er en meget spesiell plass. Plassen ligger ca 200 meter fra havet, den har en mølle hvor det er vann og toalett samt at det er museum der. Stokmøllen Østerklit er

Danmarks siste fungerende Stokmølle.

Plassen er rett og slett nydelig;o), den må oppleves…

På vei nordøstover vandret vi litt på Nord-Europas største ørken, Råbjerg MIle.

Turen fortsatte til Skagen og nok en overnatting i Gapahuk. Plassen ligger rett sør for Skagen og bagasjen ble lagt igjen i Gapahuken før vi syklet opp og vandret en tur ut til Grenen.

Fredagen syklet vi rett til Fredrikshavn og la oss inn på Vanderhjemmet der. Planen var egentlig å innkvartere oss privat også her, men da var det fullt. Lørdagen tilbrakte vi i svømmehallen i Fredrikshavn, en veldig bra en;o) og søndag returnerte vi til Norge. Da hadde vi overnattet 3 netter på vandrerhjem, 1 privat (dvs 4 netter i vanlig seng), 4 netter i telt på Camping og 5 netter i Gapahuk. Neste sykkelferie er planen å få flere netter i Gapahuk;o)

Alt i alt en herlig tur, masse sol på kroppen, medvind, nok mat og drikke…

Dette innlegget ble publisert i Ferie og merket med , , . Bokmerk permalenken.